Τέλος στις μειωμένες συντάξεις στο Δημόσιο πριν τα 62 (Φάκελος Ασφαλιστικό Dnews)

Πριν κάποιες μέρες παρουσιάστηκαν στον Τύπο κάποια σημεία αποσπάσματα από τη γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους σχετικά με την δυνατότητα για λήψη μειωμένης ( πρόωρη την αναφέρουν ορισμένη) σύνταξης στο Δημόσιο πριν τα 62 και το ερώτημα εάν αυτή πρέπει να καταργηθεί.

Η δυνατότητα αυτή αφορά γυναίκες  με 25ετία μέχρι το 2010, όπου μέχρι και τώρα μπορούσαν να λάβουν μειωμένη σύνταξη από τα 55. Αφορά επίσης γυναίκες και άνδρες με 25ετία το 2011 και το 2012 με όριο ηλικίας 56 και 58 έτη αντίστοιχα.  Με 25ετία το 2011 και το 2012 λοιπόν, άνδρες και γυναίκες λοιπόν μπορούν μέχρι τώρα να αποχωρήσουν από το Δημοσίο με μειωμένη σύνταξη από τα 56 έως και τα 61 και 11 μήνες για να το πούμε απλά.

Ήμασταν οι πρώτοι που αναδείξαμε το ζήτημα (δείτε το άρθρο μας)  όταν υπέπεσε στην αντίληψή μας μέσα από τις επισκέψεις μας στις υπηρεσίες του Τομέα Συντάξεων Δημοσίου στον e-ΕΦΚΑ και τις αγωνιώδεις επικοινωνίες από νδιαφερόμενους, που είτε είχαν παραιτηθεί για να λάβουν μειωμένη σύνταξη ( εκείνη την περίοδο υπενθυμίζουμε ότι παραιτούνταν υποχρεωτικά οι εκπαιδευτικοί του Δημοσίου και το πρόβλημα εντεινόταν καθώς η συγκεκριμένη κατηγορία δεν μπορούσε να επιλέξει τον χρόνο της παραιτήσεώς της για να ξεκαθαρίσει η κατάσταση ) είτε βρίσκονταν στη διαδικασία υποβολής παραίτητησης. Τα σαφή νομικά επιχειρήματα που στηρίζουν την άποψη ότι εσφαλμένως τέθηκε θέμα κατάργησης της μειωμένης σύνταξης για αυτές τις κατηγορίες, μπορείτε να τα διαβάσετε αναλυτικά στο παραπάνω άρθρο. Επίσης στο άρθρο αυτό είχα προτείνει και ενδεχόμενα λύσεων για όσους έμεναν στον «αέρα». Θα φανεί στην πορεία ποια λύση θα επιλέξει το αρμόδιο Υπουργείο.

ADVERTISING

Εδώ θα αναφερθώ στο πως φτάσαμε ως εδώ, παραθέτοντας κάποιες αιτίες για τις οποίες θεωρώ ότι δημιουργήθηκε το θέμα ( οι οποίες δεν προκύπτουν από δικές μου εμπνεύσεις, αλλά από αυτά που γνωρίζουν- γνωρίζουμε  οι «παροικούντες την Ιερουσαλήμ» ), αλλά κυρίως στις συνέπειες και στα μέτωπα που ανοίγει αυτή η γνωμοδότηση για αυτούς που πρέπει να λάβουν αποφάσεις για το πως θα την αξιολογήσουν και θα την ερμηνεύσουν.

1.  Η συζήτηση για το αν καταργείται η μειωμένη σύνταξη πριν τα 62 στο Δημόσιο, άνοιξε από διάφορους συναδέλφους ή και μη, με τοποθετήσεις του στο δημόσιο λόγο, όπου άλλοι αναρωτιούνταν αν θα συνεχίσει αυτή η δυνατότητα, άλλοι φοβούνταν ότι θα καταργηθεί, άλλοι έλεγαν ότι υπάρχει θέμα. Πήγαινε πακέτο με την κινδυνολογία που ανέπτυσσαν οι ίδιοι κύκλοι για την κατάργηση θεμελιωμένων ορίων ηλικίας σύνταξης με βάση τους Πίνακες του ν. 4336/2015 και την συνήθη προτροπή « τρέξτε να σωθείτε». Δεν θα αναλύσουμε τα κίνητρα αυτών των κινήσεων εδώ. Ο καθένας έχει κρίση και αντιλαμβάνεται.

2. Αυτή η κινδυνολογία, έφερε σε δύσκολη θέση και οδήγησε και σε μια λάθος κίνηση και το Υπουργείο Εργασίας, με ένα δελτίο τύπου, το οποίο σε σύγχυση ανέφερε κάτι για προθεσμίες κατάθεσης αίτησης για αναγνώριση πλασματικών ετών μέχρι το τέλος του 2022, κάτι για το οποίο, μετά την άμεση αντίδραση, όσων είναι εξοικειωμένοι με τις βασικές έννοιες της θεμελίωσης δικαιώματος συνταξιοδότησης και της διαρκούς δυνατότητας για κατάθεση αίτησης αναγνώρισης πλασματικών μέχρι και την ημερομηνία υποβολής της αίτησης απονομής σύνταξης, διορθώθηκε. Παράλληλα με την παρέμβαση του Υφυπουργού κ. Τσακλόγλου, ξεκαθαρίστηκε το αυτονόητο ( αλλά καθόλου δεδομένο με βάση τα παραπάνω ) το οποίο φωνάζαμε. Τα θεμελιωμένα δικαιώματα ασκούνται οποτεδήποτε!

3. Τη δυνατότητα μειωμένης σύνταξης πριν τα 62 στο Δημόσιο , πριν τα 62 δεν την έβλεπαν με καλό μάτι κάποιοι μέσα στον e- ΕΦΚΑ.  Μόνιμο επιχείρημα αυτών των φωνών ήταν η ομογενοποίηση των διατάξεων για όλους μέσα στον ΕΦΚΑ. Αφού ισχύει για το ΙΚΑ το 62 γιατι δεν ισχύει για το Δημόσιο;

Εδώ ερχόμαστε και ξανασημειώνουμε το προφανές. Πότε έγινε ομογενοποίηση των προϋποθέσεων απονομής για τα εντασσόμενα ταμεία στον ΕΦΚΑ για δεν το πληροφορηθήκαμε; Η απάντηση είναι «ποτέ», γιατί αυτό απαιτεί ειδική νομοθέτηση και γιατί στην πράξη και κατά τις κείμενες διατάξεις εξακολουθούν να εφαρμόζονται οι προϋποθέσεις απονομής του κάθε Ταμείου. Η επιχειρηματολογία αυτή πατούσε περισσότερο πάνω στο θυμικό του κοινού, το οποίο εύκολα ανταποκρίνεται και συντάσσεται με απόψεις που παρουσιάζουν τον έναν αδικημένο έναντι του άλλου. Γιατί να βγαίνουν πιο πριν με μειωμένη σύνταξη οι δημόσιοι υπάλληλοι. Να εξισωθούν τα όρια. Να βγαίνουν στα 62 όπως στο ΙΚΑ. Ας δούμε σε τι ατραπούς οδηγεί αυτή η αντιμετώπιση λοιπόν αντιστρέφοντας το «συναισθηματικό» αυτό επιχείρημα. Εξίσωση στα 62 στη μειωμένη με βάση το ΙΚΑ; Να υπάρξει εξίσωση και στους ασφαλισμένους ΟΑΕΕ και ΕΤΑΑ , οι οποίοι δεν μπορούν να λάβουν μειωμένη σύνταξη στα 62. Παιδιά ενός κατώτερου Θεού είναι αυτοί; Εξίσωση της μειωμένης στο Δημόσιο με το όριο ηλικίας στα 62; Να δοθεί και στους δημοσίους υπαλλήλους τότε το δικαίωμα να αποχωρούν με μειωμένη και να λαμβάνουν το 70% της σύνταξης και να παραμένουν στην θέση τους. Πιστεύω γίνεται αντιληπτό χωρίς περαιτέρω παραδείγματα, ότι, όταν επιχειρούμε κάποια θέματα τα οποία είναι νομικά ή διοικητικά να τα περάσουμε με άλλου τύπου επιχειρήματα, το νόμισμα έχει πάντα και την άλλη του πλευρά και ίσως ανοίγει συζητήσεις που δεν είχαμε υπολογίσει. Σε κάθε περίπτωση φτάσαμε στην υποβολή ερωτήματος στο ΝΣΚ για τις συντάξεις πριν τα 62 στο Δημόσιο και εάν αυτές θα πρέπει να καταργηθούν το 2022.

4. Ο τρόπος που θέτεις ένα ερώτημα στο ΝΣΚ και τα δεδομένα που θέτεις υπόψιν του δείχνει και την απάντηση που προσδοκάς να λάβεις. Αυτό που από ό,τι φαίνεται δεν έλαβε υπόψιν του το ΝΣΚ και δεν γνωρίζουμε εάν κατέστη σαφές είναι ότι εαν αντιθέσει με το ΙΚΑ, στο Δημόσιο η συμπλήρωση της ηλικίας των 55, 56 και 58 για 25ετίας το 2010, 2011 και 2012 αντίστοιχα δεν ήταν ποτέ όρος θεμελίωσης/ κατοχύρωσης δικαιώματος, αλλά απλά δυνατότητα έναρξης καταβολής της σύνταξης με βάση τις κείμενες διατάξεις.

5. Σε κάθε περίπτωση η γνωμοδότηση του ΝΣΚ αναφέρει ότι κακώς δεν εφαρμόστηκαν οι ηλικιακές μεταβάσεις του πίνακα 2 με τα όρια ηλικίας στα όρια ηλικίας της μειωμένης σύνταξης στο Δημόσιο από τον Αϋγουστο του 2015 έως και τον Δεκέμβρη του 2021. Η εφαρμογή βέβαια αφορούσε τους όρους θεμελίωσης όπως αναφέρθηκε παραπάνω και όχι την χρονική δυνατότητα καταβολής, αλλά ας το προσπεράσουμε. Με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο δεν εφαρμόστηκε λοιπόν η υπαγωγή της ηλικίας μειωμένης στις μεταβάσεις του Πίνακα 2 μέχρι 31/12/2021. Πως λοιπόν θα χρησιμοποιηθεί η λογική των πινάκων ορίων ηλικίας, από το 2022 και μετά, όταν από 1.1.2022 έληξαν τα μεταβατικά όρια για όσους δεν τα είχαν θεμελιώσει; Ουσιαστικά δηλαδή ερχόμαστε να πούμε ότι κακώς δεν εφαρμόστηκε κάτι από το 2015 έως και το τέλος του 2021. Τώρα που τελείωσε όμως η εφαρμογή των μεταβάσεων αυτών, ας το αλλάξουμε στα μέσα του 2022.

6. Αυτό που δεν έχουν αντιληφθεί ως μέγεθος και ως συνέπεια κάποιοι, είναι ότι με βάση τα όσοα διέρρευσαν από τη γνωμοδότηση του ΝΣΚ, κακώς από το 2015 μέχρι το 2021 δίνονταν μειωμένες συντάξεις σε ηλικίες πριν τα 62 στο Δημόσιο, καθως θα έπρεπε να εφαρμοστεί ο Πίνακας 2. Δεν μιλά για το 2022 το ΝΣΚ εδώ, μιλά συλλήβδην για όλη την προηγούμενη περίοδο. Τι σημαίνει αυτό; Παράνομες όλες οι μειωμένες συντάξεις από 18/8/2015 έως 31/12/2021 στο Δημόσιο, σύμφωνα με αυτήν την οπτική. Με ποιον τρόπο λοιπόν θα διασωθούν όσοι έχουν πιάσει το όριο ηλικίας των 55, 56 και 58 ετών μέχρι και το τέλος του 2021; Μόνο με αγνόηση των όσων λέει η γνωμοδότηση;  Με ποιον τρόπο εάν διασωθούν αυτές οι κατηγορίες, θα δεχθούν όσοι πιάνουν αυτά τα όρια από το 2022 και μετά; Πάλι συνταξιούχοι δύο ταχυτήτων ;  Και πόσο αδικημένοι θα νιώσουν όλοι αυτοί έναντι αυτών που έλαβαν τις μειωμένες συντάξεις τους κόντρα σε αυτά που λέει η γνωμοδότηση;

7. Περιττό να πούμε ότι λύση πρέπει να δοθεί άμεσα και αποφασιστικά. Αυτήν τη στιγμή υπάρχουν εκπαιδευτικοί που έχουν παραιτηθεί και έχουν διαγραφεί από τα μητρώα του Υπουργείου Παιδείας και δεν υπολογίζονται για την επόμενη χρονιά. Κάποιοι από αυτούς ανακάλεσαν παραιτήσεις και νιώθουν ήδη αδικημένοι σε περίπτωση που ορθώς βέβαι όσοι έχουν αποχωρήσει δεν κινδυνεύσουν με απόρριψη της αίτησης συνταξιοδότησής τους. Εννοείται ότι δεν μπορεί να απορριφθούν οι ατήσεις απονομής μειωμένης σύνταξης, όσων κατέθεσαν χωρίς να έχει υπάρξει καποια άλλαγή στη νομοθεσία.

8. Εννοείται επίσης ότι η γνωμοδότηση δεν είναι δεσμευτική και οτιδήποτε και εάν ισχύσει θα πρέπει να γίνει με ειδική νομοθέτηση.

ΥΓ: Δεν μπορούν να χωρέσουν όλα στη λογική του συστήματος του ΙΚΑ,  τόσο μηχανογραφικά/ πληροφοριακά/ ηελκτρονικά, όσο και νομοθετικά. Αντιλαμβανόμαστε ότι βολεύει και ότι γλιτώνει χρόνο, χρήμα και απαραίτητο εξειδικευμένο προσωπικό στον ΕΦΚΑ, αλλά δεν γίνεται. Χρειαζόμαστε περισσότερους γνώστες των διατάξεων του κάθε ταμείου στα τμήματα απονομής συντάξεων και όχι απλούς υπαλλήλους γραφείου που περνούν δεδομένα σε ένα πρόγραμμα, εάν θέλουμε να περάσουμε ομαλά στη νέα εποχή.

Δείτε το άρθρο μας και εδώ: https://www.dikaiologitika.gr/eidhseis/asfalish/393993/telos-stis-meiomenes-syntakseis-sto-dimosio-prin-ta-62

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close