Τι πρέπει να κάνουν όσοι λαμβάνουν επιστολές για καταμέτρηση χρόνου ασφάλισης για να εκδοθεί η σύνταξή τους
Διαβάστε το άρθρο μας στα Dnews ( ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ) στην σειρά ΦΑΚΕΛΟΣ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ που εξηγούμε θέματα του ασφαλιστικού και προσπαθούμε να διπνουμε λύσεις https://www.dikaiologitika.gr/eidhseis/asfalish/426088/den-leitourgei-i-diadikasia-fast-track-sto-dimosio-gia-ti-diadoxiki-asfalisi
Το τελευταίο διάστημα έχει αρχίσει να αποστέλλεται μαζικά προς πολλούς εν αναμονή συνταξιούχους του Δημοσίου, από τις αρμόδιες ανάλογα με την Υπηρεσία τους Διευθύνσεις Απονομής Συντάξεων και Εφάπαξ Δημοσίου Τομέα μια επιστολή με την ένδειξη «Εξαιρετικά Επείγον».
Το θέμα της επιστολής έχει τίτλο : «Προσκόμιση συμπληρωματικών στοιχείων προηγούμενης ασφάλισης»
Το κείμενο της επιστολής έχει ως εξής: «Κατά την επεξεργασία της συνταξιοδοτικής σας υπόθεσης διαπιστώθηκε ότι δεν υπάρχουν στα ηλεκτρονικά συστήματα του e-ΕΦΚΑ επαρκή στοιχεία για την πρότερη του Δημοσίου ασφάλισή σας, προκειμένου να κρίνουμε το συνταξιοδοτικό σας αίτημα.
Για τον λόγο αυτό παρακαλούμε να απευθυνθείτε στο τοπικό υποκατάστημα του e- ΕΦΚΑ της περιοχής σας, προκειμένου να προσκομίσετε τα ασφαλιστικά σας βιβλιάρια ή τυχόν παλαιότερη απόφαση καταμέτρησης.
Αφορά ασφαλιστικό χρόνο σε πρώην Ταμεία (τ.ΙΚΑ, τ. ΟΑΕΕ, τ. ΟΓΑ κ.α.)»
Η επιστολή αυτή έχει προκαλέσει απορία και αναστάτωση στους ασφαλισμένους που περίμεναν την έκδοση της σύνταξής τους, στους οποίους είχε δημιουργηθεί η εντύπωση ότι οι διαδικασίες πλέον κινούνται αυτόματα και ότι η σύνταξή τους θα εκδίδεται εντός ολίγων μηνών, με βάση και τις εξαγγελίες των αρμόδιων οργάνων και φορέων.
Μάλιστα, το γεγονός ότι όπως κάθε τέτοιου είδους επιστολή από Δημόσιο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης, υπογράφεται τυπικά από τον κατά περίπτωση προϊστάμενο της Διεύθυνσης, δημιουργεί την εντύπωση στους εν αναμονή συνταξιούχους ότι κάποιος υπάλληλος έχει επιληφθεί της υποθέσεώς τους και ότι θα μπορέσουν να έρθουν σε επαφή μαζί του για να διεθετήσουν το ζήτημα, ανάλογα με το ποια έγγραφα και βεβαιώσεις τυχαίνει ο καθένας να έχει στα χέρια του για την ασφάλισή τους πριν από το Δημόσιο. Η αλήθεια ωστόσο είναι ότι πρόκειται για ένα αυτοματοποιημένο μήνυμα που εστάλη μαζικά και αδιακρίτως σε όλους όσους για διάφορους λόγους ο e- ΕΦΚΑ Δημοσίου Τομέα δεν διαθέτει τα απαραίτητα στοιχεία για να υπολογίσει την σύνταξή τους με την διαδικασία της διαδοχικής ασφάλισης.
Για ποιο λόγο πραγματικά γίνεται αυτό; Επειδή το αυτοματοποιημένο λογισμικό υπολογισμού συντάξεων στο οποίο εδώ και καιρό έχουν ανατεθεθεί η υπό έκδοση συντάξεις του Δημοσίου, δεν μπορεί να διαβάσει και να υπολογίσει παρά μόνο όσα ασφαλιστικά δεδομένα ( μέρες ασφάλισης, ημερομίσθια, μήνες ασφάλισης) είναι αναρτημένα στα συστήματα ΑΤΛΑΣ και της ΗΔΙΚΑ. Πολλές φορές δε, όπως έχουμε δει στην πράξη, τα συστήματα αυτά δεν συμφωνούν μετξύ τους στον πόσο χρόνο ασφάλισης έχουν βεβαιωμένο για τον κάθε ασφαλισμένο.
Ας αφήσουμε όμως το παραπάνω θέμα, γιατι εν προκειμένω δεν αποτελεί το μείζον ζήτημα επί της παρούσης. Το μείζον θέμα εν προκειμένω είναι ότι το αυτοματοποιημένο σύστημα, το «ρομπότ» όπως έχει επικρατήσει να λέγεται, δεν είναι όπως δείχνει η μέχρι τώρα εμπερία μας και τόσο εξελιγμένο. Oπρώτος λόγος που δεν επιδέχεται αμφισβήτηση, είναι οι πάρα πολλές περιπτώσεις λάθος συντάξεων οι οποίες έχουν εκδοθεί από την αυτοματοποίηση. Λάθη στους χρόνους ασφάλισης, λάθη σε υπολογισμούς, λάθη σε αναγνωρίσεις πλασματικών ετών και οι πάρα πολλές ενστάσεις κατά της αυτοματοποίησης ( έτσι έχουν ονομαστεί) που έχουν κατατεθεί και συνεχίζουν να κατατίθενται από τους συνταξιούχους το αποδεικνύουν αυτό. Ο δεύτερος λόγος, ο οποίος ουσιαστικά είναι το συμπέρασμα που εξάγεται από τον πρώτο, είναι ότι φαίνεται ότι το πρόγραμμα υπολογισμού κινείται στα όρια του «απλοϊκού», υπολογίζει μόνο ότ μπορεί να «τραβήξει» ως έτοιμη πληροφορία από τα ήδη υπάρχοντα συστήματα και δεν εχει σοβαρή υποδομή για να δεχθεί πιο σύνθετες πληροφορίες, όπως ειδικότερους τρόπους θεμελίωσης δικαιώματος και ειδικότερα αιτήματα των ασφαλισμένων για την διαμόρφωση της σύνταξής τους. Τέλος, δεν δέχεται από ότι φαίνεται επαρκώς βεβαιώσεις και δηλώσεις ασφάλισης που περιλαμβάνονται στους συνταξιοδοτικούς φακέλους και στα ΔΑΥΚ ( δελτία απεικόνισης υπηρεσιακής κατάστασης) των υποψηφίων συνταξιούχων από τις υπηρεσίες τους. Το γεγονός όμως αυτό έρχεται σε αντίθεση με δύο διατάξεις νόμου, οι οποίες αποτελούν νόμο της Ελληνικής Πολιτείας και θα έπρεπε να εφαρμόζονται. Το γεγονός ότι για πολλοστή φορά είχε εξαγγελθεί και νομοθετηθεί κάτι πολύ φιλόδοξο, το οποίο στην πράξη και για μεγάλο διάστημα δεν υλοποιείται ( χαρακτηριστικό παράδειγμα ο νέος υπολογισμός σύνταξης στην παράλληλη ασφάλιση η οποία εκκρεμεί από το 2016), δεν μπορεί να βαρύνει τον ασφαλισμένο, στον οποίο δημιουργούνται νόμιμες προσδοκίες για την σύνταξη του, αλλά αντιθέτως πρέπει να δείχνει στις εκάστοτε πολιτικές ηγεσίες τον δρόμο του ρεαλισμού και της αυτοσυγκράτησης στην νομοθέτηση και στις υπερβολικές «στοχοθεσίες».
Πρώτον , το άρθρο 48 του Ν 4921/2022 ( ο νόμος που εισήγαγε τις συντάξεις εμπιστοσύνης και fast track) με τίτλο «Προθεσμία για την εξέταση αιτήσεων συνταξιοδότησης και διαδικασία ταχείας (fast-track) απονομής σύνταξης» προβλέπει τα εξής: “1. Ο Ηλεκτρονικός Εθνικός Φορέας Κοινωνικής Ασφάλισης (e-Ε.Φ.Κ.Α.) εκδίδει πράξη απονομής κύριας σύνταξης ή απορρίπτει τη σχετική αίτηση, αν δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις για τη απονομή της, εντός προθεσμίας τριών (3) μηνών από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης.2. Μετά από την πάροδο της προθεσμίας της παρ. 1, η πράξη απονομής της σύνταξης εκδίδεται με βάση τα δεδομένα του ασφαλιστικού ιστορικού που τηρούνται στο Πληροφοριακό Σύστημα «ΑΤΛΑΣ», το οποίο είναι προσβάσιμο μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (ΕΨΠ-gov.gr), ή σε άλλα μηχανογραφικά συστήματα του e-Ε.Φ.ΚΑ, χωρίς να απαιτείται επαλήθευση των δεδομένων αυτών από τον e-Ε.Φ.Κ.Α. πριν από την έκδοση της πράξης. Η αναγνώριση επιπλέον ασφαλιστικού χρόνου, σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 17 του ν. 4670/2020 (Α` 43), περί της αναγνώρισης χρόνου ασφάλισης που δεν έχει ψηφιοποιηθεί ή πιστοποιηθεί ως έγκυρος και δεν αποτελεί δεδομένο του Πληροφοριακού Συστήματος «ΑΤΛΑΣ», γίνεται χωρίς έλεγχο των φυσικών παραστατικών που αποδεικνύουν τον χρόνο αυτό. Ο επιπλέον ασφαλιστικός χρόνος δύναται να θεμελιώνεται και με βεβαιώσεις πιστοποιημένων επαγγελματιών που διαπιστώνουν χρόνο ασφάλισης, σύμφωνα με την υποπερ. α) της περ. β` της παρ. 1 του άρθρου 255 του ν. 4798/2021 (Α` 68)…”
Είναι προφανές ότι οι παραπάνω προθεσμίες, επομένως και ολόκληρη η fast trach διαδικασία δεν εφαρμόζονται στις συντάξεις Δημοσίου.
Δεύτερον , στο άρθρο 17 του Ν.4670/2020 (Ασφαλιστικός Νόμος Βρούτση) με τίτλο « Ψηφιακός μετασχηματισμός διαδικασίας απονομής σύνταξης ΑΤΛΑΣ» προβλέπεται ότι: “1. Οι αιτήσεις για απονομή σύνταξης λόγω γήρατος, αναπηρίας ή θανάτου, καθώς και οι αιτήσεις χορήγησης επιδόματος τετραπληγίας ή απολύτου αναπηρίας υποβάλλονται υποχρεωτικά με ηλεκτρονικό τρόπο, κατόπιν ταυτοποίησης, στον δικτυακό τόπο του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-Ε.Φ.Κ.Α.). Στην αίτηση καταχωρείται υποχρεωτικά έγκυρη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.Η οριστικοποίηση της αίτησης επέχει θέση υπεύθυνης δήλωσης του ασφαλισμένου για την ορθότητα των δεδομένων που υποβάλλει…
«3. Σε περίπτωση ασφαλισμένου του Δημοσίου, των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.), των Ενόπλων Δυνάμεων, των Σωμάτων Ασφαλείας και των Ο.Τ.Α., συμπληρώνεται το Δελτίο Ατομικής και Υπηρεσιακής Κατάστασης (Δ.Α.Υ.Κ.), το οποίο αποτελεί προϋπόθεση για την οριστική παραλαβή της αίτησης συνταξιοδότησης, της αίτησης απονομής εφάπαξ παροχής, της αίτησης απονομής μερίσματος και την έναρξη της επεξεργασίας του. Το Δ.Α.Υ.Κ. συμπληρώνεται ηλεκτρονικά από τον αρμόδιο υπάλληλο της υπηρεσίας από την οποία αποχωρεί ο ασφαλισμένος, ο οποίος συγκεντρώνει και καταχωρεί στο Δ.Α.Υ.Κ. και τα στοιχεία προϋπηρεσίας σε άλλους φορείς του Δημοσίου. Το Δ.Α.Υ.Κ. οριστικοποιείται από τον κατά περίπτωση προϊστάμενο του αρμόδιου υπαλλήλου. Κατόπιν οριστικοποίησης του Δ.Α.Υ.Κ., δεν απαιτείται καμία επιπλέον επιβεβαίωση των δεδομένων από φυσικά παραστατικά για την έκδοση συνταξιοδοτικής απόφασης, απόφασης απονομής μερίσματος και απόφασης εφάπαξ παροχής. Δελτία Ατομικής Υπηρεσιακής Κατάστασης που έχουν εκδοθεί και πριν από την 26η.11.2020 και έχουν οριστικοποιηθεί από τον κατά περίπτωση αρμόδιο προϊστάμενο του υπαλλήλου δεν απαιτούν καμία επιπλέον επιβεβαίωση των δεδομένων από φυσικά παραστατικά για την έκδοση συνταξιοδοτικής απόφασης, απόφασης απονομής μερίσματος και απόφασης εφάπαξ παροχής. Σε περίπτωση που ασφαλισμένος διαθέτει χρόνο ασφάλισης που δεν έχει συμπεριληφθεί σε Δ.Α.Υ.Κ. εκδοθέν πριν τις 26.11.2020 συνυποβάλλει κατά την αίτηση συνταξιοδότησης οποιοδήποτε έγγραφο στοιχείο της παρ. 3 του άρθρου 1 του π.δ. 102/2004 (Α` 70).»…”
Ούτε το παραπάνω προφανώς εφαρμόζεται, διότι εάν γινόταν αυτό, όλοι οι χρόνοι πρότερης ασφάλισης που έχουν συμπεριληφθεί στα ΔΑΥΚ ή σε δηλώσεις- βεβαιώσεις που έχουν συμπεριληφθεί στους συνταξιοδοτικούς φακέλους των υποωήφιων συνταξιούχων, στους οποίους τώρα δηλώνεται ότι δεν υπάρχουν στοιχεία για τον χρόνο αυτό ηλεκτρονικά αναρτημένα, θα λαμβάνονταν ως δεδομένοι και οι συντάξεις τους θα είχαν εκδοθεί αυτήν την στιγμή.
ΤΙ ΟΦΕΙΛΕΙ ΝΑ ΚΑΝΕΙ Ο ΕΦΚΑ ΚΑΙ Ο ΑΣΦΑΛΙΣΜΕΝΟΣ ΤΕΛΙΚΑ
Η ουσί είναι ότι με αυτήν την εξέλιξη, καλούνται οι εν αναμομή συνταξιούχοι να προσέλθουν στον κατα τόπο αρμόδιο για αυτούς κατάστημα ΕΦΚΑ για να καταθέσουν δικαιολογητικά για καταμέτρηση της ασφάλισής τους ή πρότερες καταμετρήσεις ασφάλισης.
Αυτά που θεωρούμε απαράδεκτα αυτήν την στιγμή είναι τα εξής:
– Καλούνται να το κάνουν αυτό άτομα τα οποία μπορεί και λίγες μέρες ή λίγους μήνες πριν να είχαν λάβει από τα αρμόδια καταστήματα «φρέσκες» και επικαιροποιημένες βεβαιώσεις καταμέτρησης- ανακεφαλαίωσης ασφαλιστικού χρόνου, κάτι το οποίο σημαίνει ότι ήδη είχαν προβεί στα απαραίτητα διαδικαστικά και στις απαραίτητες καταθέσεις ασφαλιστικών βιβλιαρίων , καρτελλών κ.λ.π. Δεν θα ασχοληθούμε εδώ με το να κρίνουμε εάν τα κατά τόπον καταστήματα, που είχαν κάνει τις καταμετρήσεις όφειλαν ή οχι να έχουν αναρτήσει αυτές στα ηλεκτρονικά συστήματα για να τις διαβάζει αυτές άμεσα το πρόγραμμα αυτοματοποίησης έκδοσης συνταξεων του Δημοσίου ή θα έπρεπε να βελτιωθεί το πρόγραμμα. Στεκόμαστε στο ότι είναι απαράδεκτο να ταλαιπωρούνται οι ασφαλισμένοι για μια δουλειά που από μέρος τους έχει γίνει και με το παραπάνω.
– Δεν νοείται να υπάρχουν αρμόδιοι στα καταστήματα όπου καλούνται να προσέλθουν οι ασφαλισμένοι να δηλώνουν άγνοια για την διαδικασία και να μην τους εξυπηρετούν! Επιτέλους, υποτίθεται ότι ο e- ΕΦΚΑ είναι ενιαίος, υποτίθεται ότι υπάρχει ολόκληρο σύστημα ελέγχου και εάν τηλεφωνικό κέντρο που λύνει προβλήματα, επομένως είναι αυτονόητο ότι από την στιγμή που αποφασίστηκε και εκτελέστηκε μια εντολή προς τους ασφαλισμένους από τον ΕΦΚΑ Δημοσίου, ότι θα πρέπει την ίδια στιγμή να είναι ενημερωμένες και όλες οι Υπηρεσίες όπου οι ασφαλισμένοι κατευθύνονται!
Επομένως, οι ασφαλισμένοι, οι οποίοι καλούνται να προσέλθουν με ένδεικη κατεπείγοντος μάλιστα από τον ΕΦΚΑ στα κατά τόπον καταστήματα για να προωθήσουν την καταμέτρηση χρόνου τους και/ή την ανάρτηση αυτής στα ηλεκτρονικά συστήματα τοου ΕΦΚΑ θα πρέπει να εξυπηρετούνται ΑΜΕΣΑ και κατά ΑΠΟΛΥΤΗ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ και όχι να παραπέμπονται στην συνήθη διαδικασία του κλεισίματος ραντεβού! Όταν χαρακτηρίζουμε κάτι κατεπείγον θα πρέπει να το δείχνουμε και με τις επόμενες πράξεις μας και να εξυπηρετούμε άμεσα τον κόσμο.
Οι δε ασφαλισμένοι, αξιολογώντας σοβαρά το πόσο ώριμες είναι οι βεβαιώσεις ασφάλισης που έχουν στα χέρια τους, θα πρέπει να αποφασίσουν εάν κατόπιν της λήψεως αυτής της επιστολής, θα καταθέσουν τα έγγραφα τους στους κατα τόπους ΕΦΚΑ ή στις αρμόδιες Διευθύνσεις ΕΦΚΑ Δημοσίου ( Τέως γενικό Λογιτήριο) με την αντίστοιχη αίτηση να συνυπολογιστούν στον φάκελο τους.